Interessant, vielen Dank. Und die ersten Sachen fallen mir auch bereits auf:
AttributesThere are no racial Minimum or Maximum Attribute Values and no Racial Modifiers anymore, as these have been factored into the starting Attribute Values.
Theoretisch könnte also mein Windling so kräftig werden, wie ein Troll. Zugegeben, das wird praktisch keinerlei Auswirkungen haben, da das wahrscheinlich unheimlich teuer wird. Dennoch öffnet es stark vom durchschnitt abweichenden Charakteren Tür und Tor. Geschmackssache.
MovementThe previous Movement Modifiers are gone, and a character’s Movement Rate is no longer based on the Dexterity Attribute. Instead, the movement Rate is directly determined by the character’s race, and is considerably lower than in previous editions. The average (human) Movement Rate is 6, with most races being 1 below or above that. Windlings have two Movement Rates, 8 for flying and 3 for ground movement. These Movement Rates are not in yards, but in (please breathe slowly and deeply now, and remain calm) hexes.
YES! Meine Gebete wurden erhört. Das ist einfach nur sinnvoll.
Und YES! Hexfelder, statt dieser unzulänglichen quadratischen.
Auch schön zu wissen, dass man scheinbar nicht zwingend eine Battlemap braucht. Obwohl ich mich frage, wie es klappen soll, dass das System das Spiel mit Map unterstützt aber nicht voraussetzt. Alle anderen Systeme, die das von sich behaupten, sind leider damit gescheitert (IMHO).
KarmaThere still is a connection between race and Karma by way of the Karma Modifier, but it is not “how good is my character’s Karma Die?” any more, but “how often can my character use Karma?”
Da sehe ich jetzt nicht so ganz die Verbesserung drinne.
Racial AbilitiesRacial abilities remain largely untouched, but some of the more complicated ones, like Tail Attack, Gahad, and limitations to windling Flight have been streamlined, and most have been reworded.
Gute Sache, das hat mich in ED 1 immer gestört.
A notable exception is the windlings’ Astral Sight, which now allows them to learn the Astral Sight talent, much like human adepts have Versatility.
Das hingegen ist meiner Meinung nach wieder eine unnötige Änderung.
Auf jeden Fall wird dieses Regelwerk das erste seit langem sein, welches ich mir wieder anschaffen werde. Fehlt mir nur noch eine Gruppe zum Spielen