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Welche Version spiele ich?

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Kenothamos:
Vielen Dank schonmal, "Players Option" klingt vertraut, das wird es wohl sein.

Die Sache mit der Schildparade stammt aus dem Handbuch für Kämpfer. Und da wird für die Handhabung tatsächlich auf irgendein Spielleiterhandbuch verwiesen.
Wäre toll, wenn jemand das für mich nachschauen könnte. Spielleiterhandbuch klingt nicht nach etwas, was mir mein Spielleiter zur Lektüre mit nach Hause gibt.

Achja, ich spreche durchaus mit meinem Spielleiter, aber bei vier Neulingen in der Runde gibt es wichtigere Fargen zu klären, wenn wir nebenbei auch noch spielen wollen. Da ist er dann auch zu faul, direkt nachzuschlagen und regelt das dann eben aus der Erinnerung heraus. Und abseits der Spielrunde treffe ich den SL eher selten.

Lagrange:
 :D Das mit dem Nachschlagen ist für mich schwierig, da die 2. Auflagensachen alle eingemottet im Keller stehen...

stm:
Frag ihn doch einfach mal, ob er dir das Buch ausleiht. Da das nur noch wenige Leute spielen und die Bücher meist nicht digitalisiert sind, ist das mit dem Nachschlagen schwierig.

Trotzdem:

Spoiler (Anzeigen)Skills & Powers p. 115
Shield Proficiency

Shield proficiency improves a character's AC against one or more attacks per round from in front or from the side faced by the shield. This proficiency does not help against rear attacks or attacks coming from the flank opposite the shield.

Like other weapon proficiencies, the shield proficiency must be taken for a specific type of equipment-listed on Table 51 : Shield Proficiency Effects. The bonuses conferred vary by the type of shield the character chooses, and are added to the normal AC benefits of carrying a shield. The Number of Attackers category indicates how many attacks, per round, the shield proficiency can help against. If a character with a buckler, for example, is attacked by three enemies at once, his shield proficiency will only benefit his AC against one of those attacks. The player should designate which enemy he will guard against before attack rolk are made.

Table 51:
Shield Type   AC Bonus    #Attackers
Buckler            +1                One
Small                +2                Two
Medium            +3               Threee
Body             +3/+4 vs. missiles   Four


p. 117
Fighting Style Specialization
Weapon and Shield

A character who specializes in this style can gain a +1 benefit to his AC (in addition to his regular shield effects) or a +1 on his attack roll during any melee round when he holds a shield and wields a weapon. Alternately, this benefit can be superseded by the more detailed shield rules in the Combat and Tactics book.

Complete Fighter's Handbook:
Weapon and Shield Style
Style Specialization

If you devote a weapon proficiency slot to specialization in Weapon and Shield Style, you receive one extra attack per round ...only when using a shield on the shield-hand, that is. You can use that extra attack only for the Shield-Punch and Parry maneuvers (see under "Melee Maneuvers," below). As with the normal "Attacking with Two Weapons" rules (see the Player's Handbook, page 96), when striking with both hands in a single combat round, the character suffers a –2 to attack rolls with his weapon and a –4 to attack rolls with the Shield-Punch or Parry. (If you're ambidextrous, as described above under "Off-Hand Weapons Use," that's a –2 with weapon and –2 with shield.) If you devote a second
weapon proficiency slot to Weapon and Shield Style Specialization, that penalty drops to with the weapon and –2 with the shield. (If you're ambidextrous, that penalty is 0 with weapon and 0 with shield.)
On any round when you perform two maneuvers, you do not get the AC bonus for the shield for the rest of the round. If you swing your sword and perform a Shield-Punch in the same round, you do not get your shield's AC bonus if anyone attacks you later in the round.



Combat & Tactics hat dann noch detailliertere Regeln für Kampfstile, Duelle und alles Mögliche. Die sind aber für die meisten Runden zu kompliziert um sie zu benutzen. Kein Wunder, dass TSR danach bald pleite gegangen ist.

Selganor:
Wenn dir einfach nur der Wurf "fehlt" wenn dich jemand angreift frag' doch deinen Spielleiter, ob du statt dem fixen Wert der AC einfach 1W20-10+AC als deine AC wuerfeln darfst. Kommt im Endergebnis aufs selbe raus, kann aber auch mal sein, dass Leute die dich sonst nicht treffen wuerden bei einem schlechten "Paradewurf" von dir dich doch treffen koennten (und umgekehrt - Leute die dich sonst getroffen haetten bei guter Parade nicht treffen).

Das macht Kaempfe aber einen Tick langsamer, da er dann nicht fix von einer AC ausgehen kann sondern immer von dir erst hoeren muss wie deine AC jetzt ist.

Wasum:
Nur 1w20, nicht -10.

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